Mitt liv som undersköterska!

Har för mig att ja skrivit om det ett par gånger förut haha men ändå. Har fått massa nya läsare så kan lika gärna dra storyn igen.

Många tror att ett arbete på ett äldreboende innebär att man torkar skit och dricker 30 koppar kaffe om dagarna. Visst skiten torkar vi och en kopp kaffe (te för min del) slinker ner om tiden ges. Alltså är jobbet på ett äldreboende så mycket mer än att bara sitta på arslet och torka skit.  Kan ge ett exempel på hur en dag ser ut (7-16)

7.00 - Boende ska väckas och tas upp (10 st) varav ett antal är dubbelbemanning då man måste vara två. En boende duschar.
8.00 - 9.45 Frukost och medicin / Insulin till boende. (De flesta har medicin och några insulin) Det ska diskas och bäddas och donas, ibland ska sår läggas om
9.45 - 10.00 Team möte
10.00 Tvättstugan
10.30 - En personal går på rast, den andra förbereder lunch
11.00 - Nästa persons tur att gå på rast, den andre dukar och kokar kaffe
ca 11.30 Lunch
12.30 - Disk, torka rent bord, lägga de som ska vila.
13.00 - En går hem och nästa kommer, rapport, städa lägenhet.
14.30 - Kaffe
16.00 Går hem.

Däremellan ska det klämmas in toalettbesök, oväntade saker kan ske som att någon ramlar, någon måste in till sjukhuset, någon kan ligga för döden och sådana saker kräver extra tid och extra energi.

Men trots att det kan vara stressigt as hell så trivs jag där. Jag har fått en helt ny syn på livet och att ta tillvara på de jag har omkring mig. Det är mina kunder och mina kollegor som gör att jag fixar med det här jobbet. Sen har jag fått höra såna otroliga historier som på sitt sätt får leva vidare i och med att vi som lyssnar får höra dem och dela med oss av dem (Inga privata historier såklart)

Nej jag är stolt över det jag gör och att jag kan bidra med att ge dessa människor ett värdigt avslut på livet. Jag bär med mig en stor erfarenhet från det här yrket och jag är mer än nöjd med det.

johan säger:

Det ska du vara! Fint inlägg.

Kram

2011-05-12 @ 22:59:37










Trackback
RSS 2.0